• Een bedankje voor jouw mantelzorger

23 september 2024

Een mantelzorger is iemand die vrijwillig zorgt voor zieke familieleden of vrienden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verzorgen of helpen bij dagelijkse activiteiten. Mensen die een mantelzorger hebben, kunnen een mantelzorgcompliment aanvragen. Dit is een bedrag van € 100 van de gemeente voor jouw mantelzorger. Het is een teken van waardering voor het belangrijke werk dat je mantelzorger doet.

• De winnaars van de #hanzetrein challenge zijn bekend

23 september 2024

Amelie Slager uit Arnhem en Patrick Vorstenbosch uit Hattem hebben de leukste foto’s gedeeld met #hanzetrein. Zij mogen samen met NS een Europese treinreis voor twee personen uitzoeken. Van harte gefeliciteerd!

• Nieuwe afspraken over bestaande en nieuwe bedrijventerreinen in Kop van de Veluwe

20 september 2024

De vijf gemeenten in de Kop van de Veluwe en provincie Gelderland hebben een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) vastgesteld. Hierin staan afspraken over bestaande en nieuwe bedrijventerreinen in de regio. Naast het aantal bedrijventerreinen zijn ook afspraken gemaakt over het behouden en verbeteren van de kwaliteit. De gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Nunspeet en Oldebroek vormen samen met Waterschap Vallei en Veluwe en provincie Gelderland de Kop van de Veluwe.

• Kinderen gaan de strijd aan met elektronisch afval tijdens E-waste Race

09 september 2024

De E-waste Race maakt kinderen bewust over het opnieuw gebruiken, repareren en recyclen van e-waste (elektronisch afval). Vanaf 30 september gaan negen basisscholen in de Noord-Veluwe vier weken de strijd aan met e-waste.

• Vitaliteitsmarkt voor iedereen vanaf 60 jaar

12 september 2024

Op woensdag 18 september is van 13.00 tot 16.00 uur de Vitaliteitsmarkt in MFC de Marke. Vitaliteit gaat over hoe gezond en fit je je voelt, zowel lichamelijk als geestelijk.

• Verklaring over uitbreidingsplannen van het leger

12 september 2024

Het leger heeft meer ruimte nodig voor verschillende activiteiten. Eén daarvan is het trainen met materiaal dat kan ontploffen. Om hier extra ruimte voor te vinden, onderzoeken ze meerdere plekken. Eén van die plekken is een natuurgebied in Wapenveld, in de gemeente Heerde.

• Werkzaamheden poelen De Leemcule

11 september 2024

Vanaf september 2024 tot en met begin 2025 zijn er werkzaamheden in het bos ten zuiden van Molecaten Park De Leemkule. De werkzaamheden zijn in opdracht van de provincie. Ze gaan de poelen (grote plassen water) en de oeverranden opknappen. Hierdoor wordt het gebied beter voor verschillende soorten dieren om in te leven. Denk bijvoorbeeld aan kikkers, salamanders, libellen en vogels. Zo kan de natuur weer bloeien!

• Landelijke campagne VNG: Je gemeente doet er alles aan

11 september 2024

De landelijke politiek in Den Haag geeft steeds meer taken aan gemeenten. Denk aan jeugd- en thuiszorg, veiligheid in de buurt, onderhoud van wegen en stoepen, ontwikkelen van nieuwe woongebieden, beheer van schoolgebouwen, afvalinzameling, enz. De lijst is lang. Gemeenten krijgen steeds meer verantwoordelijkheden, maar minder geld. In Hattem merken we dit elke dag in de hoge werkdruk en het tekort aan geld.

• Wereld Alzheimer Dag 2024

11 september 2024

We worden steeds ouder en dat is mooi. De groeiende vergrijzing betekent echter dat een toenemend aantal Hattemers te maken zal krijgen met dementie. Stel dat dit jou of je naaste overkomt, dan is het goed te weten waar je terechtkunt voor steun en hulp. Ook is het goed te weten hoe je mensen met dementie kunt ondersteunen. De afgelopen weken besteedde de werkgroep Hattem Dementievriendelijk aandacht aan deze thema's. We sluiten af met een vooruitblik op Wereld Alzheimer Dag en informatie over onze werkgroep.

• Inloopavond bouwproject Parkstaete

10 september 2024

Op de hoek van de Nieuweweg en de Parklaan worden de bestaande gebouwen gesloopt. Op die plek worden daarna 26 koopappartementen gebouwd. Dit bouwproject heet Parkstaete. Donderdag 19 september van 19.00 tot 20.30 uur is er in het stadhuis een inloopavond over dit project. Op deze avond kun je vragen stellen en krijg je een inkijkje in hoe het eruit gaat zien.

• Proef wegen pmd-containers

10 september 2024

De pmd-container is voor Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drinkpakken. Pmd kan alleen opnieuw worden gebruikt als het apart wordt verzameld. Het is dus belangrijk dat er geen ander afval in pmd-containers zit. Want dan kan het niet gerecycled worden.

• Werkzaamheden stadhuis vanaf 9 september

05 september 2024

Vanaf maandag 9 september start er onderhoud aan de kozijnen en ramen van het stadhuis. Dit onderhoud duurt tot en met november.

• Zorginkoop jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning

03 september 2024

De gemeente moet zorgen voor goede jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Inwoners met een hulpvraag kunnen bij de gemeente terecht. Als het nodig is worden zij doorgestuurd naar zorgaanbieders. Daarvoor sluit de gemeente contracten met deze zorgaanbieders af. Dit wordt het inkopen van zorg genoemd.

• Omgaan met dementie in Hattem

03 september 2024

We worden steeds ouder en dat is mooi. De groeiende vergrijzing betekent echter ook dat een toenemend aantal Hattemers te maken zal krijgen met dementie. Stel dat dit mensen in jouw omgeving overkomt, dan is het goed te weten hoe je ze kunt ondersteunen. De werkgroep Hattem Dementievriendelijk helpt je op weg.