Klacht indienen

Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? U kunt dan een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Het college kan u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is.

Klacht indienen met DigiD

Wilt u uw klacht niet online indienen? U kunt dit ook schriftelijk doen door een brief te schrijven aan de gemeente Hattem, postbus 93, 8050 AB Hattem. Vermeld dan in ieder geval de volgende gegevens:

  • naam, adres en woonplaats;
  • gegevens over het concrete gedrag van de betrokken ambtenaar of eenheid;
  • gegevens over de betrokken ambtenaar, eenheid of (een lid van) het betrokken bestuursorgaan en;
  • gegevens over de datum en het tijdstip van de gedraging.

  • Na het versturen van de klacht krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat of de gemeente de klacht wel of niet in behandeling neemt.
  • Neemt de gemeente de klacht in behandeling? Dan krijgen u én de betrokken ambtenaar, over wie uw klacht gaat, drie weken de tijd om op elkaars standpunt te reageren.
  • U krijgt daarna de gelegenheid uw klacht in te trekken.
  • Als u vasthoudt aan uw klacht, legt de gemeente de klacht voor aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze functionaris beoordeelt de klacht en brengt advies uit aan het college.
  • Uiterlijk 10 weken na de ontvangst van uw klacht, neemt het college een besluit.
  • U krijgt de beslissing per post.
  • Bent u het niet eens met het besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman gaan.

Wilt u meer weten over het indienen van een klacht? Op www.nationaleombudsman.nl vindt u handige tips.