Kinderen van Sint Andreasschool ontbijten met de Burgemeester

Op 10 oktober ontbeet burgemeester Marleen Sanderse met kinderen van groep 7/8 van de Sint Andreasschool. Het burgemeestersontbijt is een vast onderdeel van het Nationale Schoolontbijt, dat het belang van een gezond ontbijt benadrukt. Veel kinderen ontbijten niet, niet altijd, of niet gezond, en dat is zorgelijk.

Burgemeester Sanderse onderstreept het belang van gezond opgroeien: “Iedere dag gezond ontbijten is belangrijk, zeker voor een kind. Met een goed ontbijt krijg je een groot deel van de belangrijkste voedingstoffen binnen, ben je energieker en kun je beter opletten. Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd goede gewoonten aanleren. Ontbijten voor je naar school gaat is daar één van.”

Genoeg gespreksstof

Ontbijt je elke dag? Wat eet je het liefst bij het ontbijt? Waarom is deze maaltijd nodig? En wat is nog meer belangrijk voor je gezondheid naast gezond ontbijten? Zo maar een paar vragen waar de kinderen het vanochtend met de burgemeester over gehad hebben. “Het was leuk en leerzaam. Ik ben veel te weten gekomen over de ontbijtgewoontes van deze klas” aldus Marleen Sanderse. Andersom kwamen de kinderen ook veel te weten over de burgemeester. Want naast praten over ontbijt, het favoriete ontbijt en ontbijtgewoontes kwamen allerlei andere onderwerpen aan de orde. Waarom het bijvoorbeeld leuk is om burgemeester te zijn, wat de burgemeester zelf ontbijt en wat een burgemeester zoal doet.

Goed de dag beginnen

De kinderen en de burgemeester genoten van een ontbijtpakket dat voldoet aan de actuele richtlijnen van het Voedingscentrum. In het pakket zaten volkorenbrood, volkorenbolletjes en volkoren krentenbollen, volkorencrackers en gezond beleg. Verder konden de burgemeester en kinderen kiezen uit halfvolle zuivel, thee, groente en fruit. Gezond én lekker!

Foto van het burgemeestersontbijt 10 oktober 2024 met groep 7-8 van Sint Andreasschool